1.3 (Tertulia Dialogikoa) Irakasle lanbidearen erradiografia. Cuadernos de pedagogía,469.

 

            Irakasle lanbidearen erradiografia


Tertulia honetan azalduko diren gaiak, irakaslea izateko zein gaitasun beharrezkoak diren dira. Zenbait galdera aipatzen dira testuaren hasieran. Zein gaitasun dira lehentasunezkoak une honetan irakasle izateko? Zein dira iraksle onak defini ditzaketen eta erdipurdikoen edo erabat gaiztoen ezaugarri izango liratekeen kulpak eta profilak? Irakasle izateko gaitsun zehatzak egon ez arren, guztioz ez gara irakasle onak izateko gai izaten.

Aditu askok, iraksluntzaren historian zehar, irakasle onak izateko ezaugarriak eta pausuak azaldu dituzte. Adibidez Célestin Freinet, Consejos a los maestros jóvenes liburuan. Bertan tetualki honakoa esan zuen.

"Sed humanos. Reaccionáis con vuestras naturalezas de hombres, como si los niños que os han confiado fueran también adultos... En lugar de querer olvidar vuestra infancia, acostrumbraos a revivirla. Comprenderéis que estos niños son, en conjunto, lo que vosotros erais hace tan solo una generación, que no erais mejores que ellos, que ellos no son peores que vosotros." (Célestin Freinet)


Gaur egungoko ikastetxeetan, askotan irakasleak, Célestin Freinet esaten duen bezala, hauek umeak direla ahazten dute. Ume guztiak desberdinak izan arren, guztiak ezaugarri berdin batzuk izaten dituzte umeak baitira. Célestin-ek esaten du irakasleak askotan haiek umeak izan direla ahaztu egiten dutela eta iraksleak txikitan jasotako irakaskuntza oso erabilgarria izan ahal dela haiek bertako umeekin praktikatzeko. Beste generaziotako ikaskuntza metodo asko galtzen dira eta irakskuntza metodo horiek gaur egungoko gizartea eratu dute.


Hala eta guztiz ere, egia da aurreko generazioko metodologia, kasu askotan gaur egungoko irakaskuntza metodoak moldatu dituela, eta adibide oso argi bat da irakasleak eta autoritatearen arteko erlazioa. Hezkuntzaren bizitza osoan zehar, irakasle eta ikasleen arteko erlazioa beti izan da berdina, boterearen menpekoa. Freinet-ek esaten zuen: " Todo nos ha preparado para la actitud autoritaria. Toda la pedagogía se ha dedicado a justificar esta actitud demostrando que el niño no sabía nada por sí mismo, eso en el caso de que no se le hiciera portador del mal, como enseñaba la Iglesia... Hay que modifical necesariamente nuestra actitud. En lugar de experimentar una especie de placer maligno viendo que el niño se quivoca y aplicándole las sanciones que merece, ayudémosle constantemente a superar las dificultades y a triunfar. El papel del maestro es el del hombre que ayuda. No tengáis miedo de ayudar a los niños." (Célestin Freinet)


Gaur egun badago hezkuntza sistemaren hautemate negatibo bat. Testuan zehar honek zergatik gertatu ahal izan den zenbait argudio azaldu egiten dira. Gizarte osoa, adostasun batera heltzeko daukan beharra aipatzen da. Geroago, ikasleak titulazio bat edukitzea lanpostu bat izatearen sinonimoa dela pentsatzen dela ere aipatu egiten da. Argudio honek hitz egiteko aukera ematen du. Gizartea gero eta garatuagoa izaten da eta lan postu bat lortzeko gero eta titulazio gehiago eskatu egiten da. Ideia honek bi alde ditu. Batean, erdi-goi mailako (Ekonomiaren ikusputu barru.) ikasleak egoten dira. Ikasle hauek ikasketan ordaindu ahal dituzte eta ikasketa aldietan zehar ondo bizi ahal direnak. Beste aldean behe mailako (Ekonomiaren ikuspuntu barru) ikasleak kokatuta daude. Hauek ikasketak aurrera eraman ezin dituzte aurrekontu faltarengatik eta lan egonkorra aurkitzeko ia-aukerarik ez dutenak.


Gainera, hezkuntza sistema, informazio kualitatiboa talde nominalen teknikaren arabera biltzea sustatu zen, adostasun-teknika bat, lan-eremu edo interes bereko pertsonen banakako iritzien konbergentzia txundituta uzten duena. Honekin batera,  ikuskatzailez eta teknikariz osatutako hezkuntza administrazioa honakoari garratzia eman zion: "ser capaz de integrarse, de adaptarse al centro educativo, al proyecto y a la estructura del centro. Ser capaz de integrarse en un equipo, ser competente en las múltiples relaciones personales y profesionales que necesariamente deberán establecerse (con otros docentes, con los familiares del alumnado, con los distintos servicios educativos...)". Hala ere, Haur hezkuntzako irakasleek garrantzia eman zioten honi: "el dominio de las nuevas tecnologías para poder aplicarlas en la programación diaria, integradas en el currículo, como una herramienta más". Beste aldetik Lehen Hezkuntzako irakasleek garrantzia eman zioten beste honi: "ser una persona afable, cordial, tener un buen humor, ser generoso y paciente, tener capacidad para comprender sentimientos y emociones, ser tan buen transmisor de valores en esta sociedad tan plural, saber crear un clima de respeto y tolerancia, saber trabajar y resolver conflictos...".











BIBLIOGRAFIA
Besali, X. (2016). Como en la viña del Señor. Cuadernos de Pedagogía, 469, 70-72.



Entradas populares